Rychle a zběsile na Red Bull Ringu. Exkluzivně s Prima Italia jízda pro amatéry!

dne: 25.06.2019
Svezení v nabušeném supersportu je dnes na dosah ruky. Můžete si za pár tisíc půjčit ferrari a kodrcat se po českých kotárech nebo si dát pár kol na letišti. My jsme se rozhodli, že zkusíme stovky koní prohnat po okruhu Grand Prix. A protože šlo o hledání hranic řidičských schopností, dohled instruktora byl nezbytný.
 

Amatéři vyzkoušeli jízdu supersporty a formulemi na okruhu Grand Prix na rakouském Red Bull Ringu. | foto: iDNES.cz

 

Kurzy jízd v GT vozech / Red Bull Ring

Mám zájem o kurz jízdy v GT vozech. Chci další informace.

 

O moc dražší to není a rozhodně je to smysluplnější, než túrováním motoru rozhánět holuby v centru Prahy.

Okruhovou jízdu zkusíme na kopcovitém rakouském Red Bull Ringu, kde se jezdí Velká cena formule 1. Za volanty špičkových supersportů i bývalých závodních formulí usedáme všichni kovaní amatéři. Což zní celkem nebezpečně.

„U nás není nic nebezpečného, nikdo se nemusí bát,“ říká Rosario Campagna, šéf a zakladatel italské společnosti Puresport, která spolu s Prima Italia zákaznické jízdy provozuje. „Většina našich zákazníků jsou naprostí začátečníci, takže jim je kurz uzpůsoben. Jako amatéři nikdy nejsou tak rychlí jako profíci a mají k ruce zkušené instruktory. Takže se naštěstí u nás nikdy nikomu nic nestalo.“

Hned po příjezdu na okruh následovala povinná registrace a zaplacení částky něco přes tři sta eur. Na Red Bull Ringu to vycházelo přibližně 100 eur na kolo, na delších italských okruzích vypadá svezení dražší, ale cenově to vyjde na kilometr podobně. 

Potom přišlo školení. Podrobná instruktáž byla zaměřena zejména na plynulost jízdy, vysvětlení práce s plynem a brzdou a pokyny stylu: Nepřidávejte, když ještě zatáčíte, nebo dostanete smyk. Poté se všichni účastníci kurzu vydali na trať. I když zatím jen v dodávce.

Sebevědomý mladík nás hned šest najednou vezl po okruhu a v zatáčkách si dával záležet na tom, aby je projel co nejpřesněji a nejrychleji. Viditelně ho mrzelo, že neřídí závodní auto. Alespoň dal pasažérům poznat, že připoutat se musejí opravdu pevně. Před každou kličkou upozornil na ideální stopu a označil brzdné body, kterých bychom se měli držet. Potvrdil také to, že u dvojspojkové převodovky při řazení opravdu nemusíte ubírat plyn. Jednoduše plynule (a hodně silně) tlačíte nohu k podlaze a pákou při tom kopete nahoru jednu rychlost za druhou. Chyba prý může být drahá...

Povinná přilba a jde se na to. Nechybí ani vysílačka, pomocí které po celou jízdu komunikujete s vedle sedícím instruktorem. Ten má za úkol v případě nutnosti zachraňovat situaci. Má to však podstatně složitější než jeho kolega z autoškoly. Nemá své vlastní pedály, natož volant. Takže si musí vystačit se slovními pokyny.

„Nejvíc s námi jezdí samozřejmě Italové, protože většina našich aktivit probíhá v Itálii. Ale hned za nimi jsou Němci, Rakušani, Američani a Švýcaři. A díky Prima Italia jenž má exkluzivitu pro prodej jízd v České Republice a Slovensku, tak také Češi a Slováci.

A už stojí před boxy. Ferrari 488 GTB – 670 koní, zrychlení na stovku za tři sekundy, maximální rychlost přes 300 kilometrů v hodině. Fenomenální maximální točivý moment 760 newtonmetrů dělá z auta raketu na čtyřech kolech. Osmiválec s turbem má dokonalý tah, jen možná zamrzí, že kvůli přeplňování je trochu potlačen onen charakteristický ječivý zvuk strojů z Maranella. Naštěstí při jízdě samotné to vůbec nevnímáte.

 

Rakouský závodní okruh Red Bull Ring

 

A vyrážíme z boxů, rychlostní limit 50 km/h je pro tohle auto opravdu nepříjemný. Ale hned za první zatáčkou vyrazíme vpřed, instruktor se na mě rychle podívá, ale poté vrátí pohled na přední sklo. „Víc vlevo,“ poznamená při nájezdu do třetí zatáčky, potom ho už zarazím do sedačky. Motor má fantastický tah.

„Brake, brake!“ zvýší hlas intruktor v polovině prvního okruhu. „Brzdi dřív!“ Názorně mu ukazuji, že zatáčku projedu i s posunutým brzdným bodem za stanovenou hranici, „Ale jsi tak pomalejší, mineš vrchol zatáčky,“ snaží se mi vysvětlit. Na rovince uháníme skoro 250 za hodinu (jezdci formule 1 zde dosahují rychlosti těsně přes tři sta) a řítíme se do druhého kola 4,318 kilometru dlouhého okruhu. „Red Bull Ring je velmi technická a zajímavá trať. A navíc je v Rakousku, takže se přiblížíme novým zákazníkům. Najdou si nás tady Němci, Rakušani, ale i Češi a Slováci“ přemítá Rosario.

 
Rakouský závodní okruh Red Bull Ring
Rakouský závodní okruh Red Bull Ring

 

Napadlo mě, zda jsou pro jízdy v supersportech nějaká omezení. „Od osmnácti let, horní hranici nemáme,“ říká Rosario. „Náš nejstarší zákazník má 81 let a jezdí s námi pravidelně. Dokonce si půjčuje monopost, formuli 3.“

 

Do F1 tě nepustíme

Komu přijde jízda v supersportech tak trochu fádní, může totiž na Red Bull Ringu vyzkoušet i něco trochu rychlejšího. Vedle formulí 3 a formulí 3000 jsou to i starší formule 1. Ty možná na rovince, v absolutní rychlosti, nejsou tak daleko před supersporty, ale při brzdění a zejména v zatáčkách se jedná o diametrálně odlišný druh pohybu.

 

Rakouský závodní okruh Red Bull Ring

 

„Je to úplně jiné, než cokoliv, s čím jste kdy jeli,” vysvětloval Karun Chandhok, bývalý pilot formule 1. „Pokud jste monopost nikdy neřídili, první den se limitům auta ani nepřiblížíte,” varoval.

„Formuli bych začátečníkům nedoporučil,“ souhlasí s ním Rosario. „Jste sám, máte hrozně málo času na reakce, sedíte nízko nad povrchem vozovky a je to něco, co jste nikdy v životě nedělal. Přece jen supersporty jsou celkem podobné silničním autům, monopost je zcela něco jiného.“

Tohle už vypadá nebezpečně. Rosario se jistí podrobným školením a hlavně postupem jednotlivými kategoriemi. Každého zájemce o jízdu ve formuli 1 nejdřív posadí do mnohem slabší formule 3, většinou potom ještě do F3000 a až na závěr celého dne přijdou vysněná kola v efjedničce. Stihne se to, při ceně přes třicet tisíc korun za okruh žádný zákazník půl dne nekrouží. Bedlivě vás ovšem sledují už při jízdě v F3. Pokud někdo zoufale netrefuje brzdné body, příliš riskuje a monopost posílá častěji na trávu než do zatáčky, dozví se smutnou zprávu: „Omlouváme se, vás do formule 1 nepustíme.“

Fotogalerie

 

Motor o výkonu 800 koní musíte udržet v přesně stanovených otáčkách, spojku v milimetrově přesné poloze a na jedničce povolovat tak citlivě, jak to jen jde. Jinak auto jen zakašle a z garáže se musí vrátit technik se startovacím zařízením. Formule 1 totiž nemá startér, zbytečně by jí přidával na hmotnosti.

„Řízení je rychlé, ostré a přesné, reakce vozu na povely divoké. A stále musí být v permanenci některý z pedálů. Na rozdíl od supersportu naplno zrychlujete už v polovině zatáčky, ohromný přítlak formule zajistí, že auto nejde do hodin. V podstatě je dost těžké ho roztočit, spíš se vám podaří protáčet kola, protože akcelerace je monumentální. Stovka za 2,5 sekundy,“ popisuje nám ochraptělým hlasem instruktor..

Ve formuli je opravdu všechno jinak, pracuje se výrazně s aerodynamikou. Přítlak roste s rychlostí, takže čím rychleji jedete, tím více přilnavosti máte. V podstatě je to přesně naopak než v silničním autě. Při brzdění na vás působí 6 G, v zatáčkách přes 3 G. Pro srovnání, v běžném provozu se nikdy nedostanete nad 1 G. Vyjma nehod, samozřejmě. Monopost opravdu nemá s běžnými vozy moc společného.

Pravdu má však Karun Chandok v tom, že za pár kol, za jeden den, se s formulí nenaučíte pořádně jezdit a nijak si to neužijete. A jezdit jenom proto, abyste měli fotku v F1? V tomhle případě je Ferrari 488 GTB jasně lepší volbou a koleček si můžete dát víc.

Zdroj: iDnes, cestu sponzorovala CK Prima Italia
« Zpět

Příští GP se jede:

Brazílie - Sao Paulo 17/11/2019

17.11.2019 18:10

Start za:

[clock1]

Dárkový voucher

na formuli 1

 

Exkluzivně s Emirates na F1

  8dní za 33 890 Kč

 

MONAKO 2020, letecký zájezd
delegát, cena 14 980 Kč

           Pilotem formule 1

         na okruhu v Monze (IT)! 

            Vánoční dárek

 

          

 


      Prima Italia je tu pro vás

            již od roku 2007

1. největší nabídka zájezdů na F1 v ČR
2. jediná CK specializovaná na F1 v ČR
3. autorizovaný prodejce vstupenek
4. oficiální partner okruhů formule 1
5. VIP prodejce vstupenek a balíčku F1
6. zájezdy pro firemní klienty
7. Consierge program F1

 


Program GP Brazílie 2019

Pátek 15. 11.

15:00 - 16:30 1. trénink
19:00 - 20:30 2. trénink


Sobota 16. 11.

16:00 - 17:00 3. trénink
19:00 - 20:00 Kvalifikace


Neděle 17. 11.

18:10 Závod


GP USA 2019

1. Valtteri Bottas Mercedes 25
2. Lewis Hamilton Mercedes 18
3. Max Verstappen Red Bull 15
4. Charles Leclerc Ferrari 13
5. Alexander Albon Red Bull 10
6. Daniel Ricciardo Renault 8
7. Lando Norris McLaren 6
8. Carlos Sainz McLaren 4
9. Nico Hulkenberg Renault 2
10. Sergio Perez Racing Point 1

Průběžné pořadí jezdců 2019

1. Lewis Hamilton - GBR 381
2. Valtteri Bottas - FIN 314
3. Charles Leclerc - MON 249
4. Max Verstappen - NED 235
5. Sebastian Vettel - GER 230
6. Alexander Albon - THA 84
7. Carlos Sainz - ESP 80
8. Pierre Gasly - FRA 77
9. Daniel Ricciardo - AUS 46
10. Sergio Perez - MEX 44

Průběžné pořadí týmů 2019

1. Mercedes 695
2. Ferrari 479
3. Red Bull 366
4. McLaren 121
5. Renault 83
6. Racing Point 65
7. Toro Rosso 64
8. Alfa Romeo 35
9. Haas 28
10. Williams 1

Sledujte nás:

FACEBOOK RSS
Booking.com
 
 
 

Nevíte si rady? Zavolejte, rádi poradíme!

+420 222 958 556

Copyright © 2019 Prima Italia. Sídlo: Do Dubče 430, 190 11 Praha 9. Kancelář: Pod pekárnami 10, 190 00 Praha 9 -Vysočany, Czech Republic. Tel.: +420 222 511 548, +420 604 276 000, E-mail: formule1@primaitalia.cz. Fotografie na těchto webových stranách jsou použity s výhradním svolením p. Jiřího Křenka a společnosti Active Pictures s.r.o.