Nová éra formule 1 - se svatozáří k fanouškům.

dne: 22.03.2018

Sexy dívky na startovním roštu a stařičkého šéfa celého seriálu budou muset fanoušci formule 1 oželet. Sezona začíná už v neděli a bude první bez dlouholetého prezidenta Bernieho Ecclestonea a pod novými vlastníky. Místo krásek v minisukních doprovodí závodníky na start děti, o nejprestižnějším motoristickém podniku světa budou rozhodovat američtí byznysmeni ze společnosti Liberty Media. Novinek slibují hodně.

"Tohle je sport, který má šokovat a vyvolávat úžas. My se musíme postarat, aby šokoval zvukem, silou a rychlostí," prohlašuje Chase Carey, který od loňska formuli 1 šéfuje. Závody chce dostat blíž k divákům, podchytit jejich upadající zájem a naservírovat lidem šampionát v atraktivnějším balení. "Akce na dráze musí být lepší," cituje ho britský deník The Times.

S mohutným šedým knírem a dobráckým úsměvem Carey připomíná spravedlivého pistolníka z westernového filmu − a jako takový se i chová. Ecclestonea, který formuli vedl jako diktátor 40 let, chválí, že z původní zábavy pro pár nadšenců vybudoval celosvětovou značku za osm miliard dolarů. Právě tolik za ni před rokem Liberty Media dala. Na druhou stranu ale bez obalu pojmenovává současné slabiny seriálu. Závody ztratily náboj, vozy na dráze krouží bez předjíždění a na stupních vítězů jsou pořád dokola stejné týmy − Mercedes, Ferrari, Red Bull a McLaren. Ubývají proto fanoušci, od roku 2008 sledovanost v televizi spadla z 600 na 400 milionů diváků ročně. Možnosti, jak se na formuli dívat třeba na mobilních telefonech, chybí úplně.

Aby se na okruhy vrátila show, potřebují noví vlastníci vyrovnat síly ve startovním poli a plánují k tomu řadu kroků. Na autech budou letos k vidění jen některé změny, například hlavy jezdců bude chránit mohutný oblouk zvaný svatozář. Zmizí naopak "žraločí ploutve" na krytech motorů. "Co se týče vzhledu, je to změna k horšímu, zvýší se ale bezpečnost," řekl na konci loňské sezony mistr světa Lewis Hamilton. Fanoušky by mělo těšit, že vozy budou o něco hlučnější, tiché hybridní motory se jim moc nezamlouvají. Do budoucna chce seriál získat k Ferrari, Renaultu, Mercedesu a Hondě další dodavatele motorů, mluví se hlavně o značkách Audi a Porsche. Motory mají být rychlejší, hlasitější a levnější.

Nejvíc příznivců má formule 1 v Evropě, dává proto smysl, že právě sem, odkud šampionát krátce po druhé světové válce vzešel, jej noví vlastníci vracejí. Po deseti letech se pojede Velká cena Francie, po roční pauze se bude závodit v Německu. Ve Francii to bude na trati v Castelletu, kterou vybudoval bývalý šéf seriálu Ecclestone jako ukázkový hypermoderní okruh budoucnosti.

Carey má jasnou představu − místo, kde se jede závod, musí celý víkend nabízet show jako americký Super Bowl. "Velké ceny teď vypadají jako pohřbené v minulosti," říká. Formuli by chtěl rozšířit do New Yorku, Miami nebo Las Vegas, to jsou místa, kde je možné showbyznys kolem závodu snadno udělat. Výhledově plánuje až 25 Velkých cen ročně, omezily by se na sobotní kvalifikaci a nedělní závod, zmizely by páteční volné tréninky. Šampionát by se měl stěhovat po světě v kontinentálních blocích. A především − tratě se mají upravit tak, aby bylo možné častěji předjíždět.

To vše je ale potřeba dobře prodat, dostat k fanouškům a přimět je za sledování platit. Právě tady je Carey se svým týmem nejjistější. Formule 1 se proto stěhuje na internet, ačkoliv z televizních obrazovek samozřejmě nezmizí. Přesune se však na placené kanály. "Mladší lidé se na televizi nekoukají, když jim ale nabídnete něco do iPhonu, můžete z nich udělat fanoušky," tvrdí Carey. Kvůli přechodu do on-line prostředí má šampionát od letoška nové logo i grafiku. Na internetu se může rozmáchnout, kromě víkendové Velké ceny bude nabízet zajímavosti každý den. Cílem je zpřístupnit bohatý videoarchiv, při závodě zase třeba umožnit divákovi přepínat libovolně obraz z jednotlivých kamer. "Máme půl miliardy fanoušků po světě, musíme se s nimi spojit," plánuje nový šéf.

Problémy má naopak s některými týmy v šampionátu. Od roku 2020, kdy vyprší současná finanční pravidla, jim chce zavést rozpočtové stropy. Proti tomu se bouří bohaté stáje, Ferrari dokonce v médiích hrozí odchodem ze šampionátu. "Pocházím z USA, většina sportů tam stanovuje limity," připomíná Carey, jak fungují celosvětově sledované zámořské soutěže. Pokud velké týmy jako Ferrari, Mercedes nebo Red Bull nebudou utrácet za techniku a jezdce třikrát více než ty malé, šampionát se vyrovná a bude pro diváky opět zajímavý.

Autor: Vojtěch Scheinost, Foto: Hospodářské noviny

« Zpět

Příští GP se jede:

Mexiko - Mexico City 27/10/2019

27.10.2019 20:10

Start za:

[clock1]

Dárkový voucher

na formuli 1

 

Exkluzivně s Emirates na F1

  8dní za 33 890 Kč

 

MONAKO 2020, letecký zájezd
delegát, cena 14 980 Kč

           Pilotem formule 1

         na okruhu v Monze (IT)! 

            Vánoční dárek

 

          

 


      Prima Italia je tu pro vás

            již od roku 2007

1. největší nabídka zájezdů na F1 v ČR
2. jediná CK specializovaná na F1 v ČR
3. autorizovaný prodejce vstupenek
4. oficiální partner okruhů formule 1
5. VIP prodejce vstupenek a balíčku F1
6. zájezdy pro firemní klienty
7. Consierge program F1

 


Program GP Mexika 2019

Pátek 25. 10.

17:00 - 18:30 1. trénink
21:00 - 22:30 2. trénink


Sobota 26. 10.

17:00 - 18:00 3. trénink
20:00 - 21:00 Kvalifikace


Neděle 27. 10.

20:10 Závod


GP Japonska 2019

1. Valtteri Bottas Mercedes 25
2. Sebastian Vettel Ferrari 18
3. Lewis Hamilton Mercedes 16
4. Alexander Albon Red Bull 12
5. Carlos Sainz McLaren 10
6. Daniel Ricciardo Renault 8
7. Charles Leclerc Ferrari 6
8. Pierre Gasly Toro Rosso 4
9. Sergio Perez Racing Point 2
10. Nico Hulkenberg Renault 1

Průběžné pořadí jezdců 2019

1. Lewis Hamilton - GBR 338
2. Valtteri Bottas - FIN 274
3. Charles Leclerc - MON 221
4. Max Verstappen - NED 212
5. Sebastian Vettel - GER 212
6. Carlos Sainz - ESP 76
7. Pierre Gasly - FRA 73
8. Alexander Albon - THA 64
9. Daniel Ricciardo - AUS 42
10. Nico Hulkenberg - GER 35

Průběžné pořadí týmů 2019

1. Mercedes 612
2. Ferrari 433
3. Red Bull 323
4. McLaren 111
5. Renault 77
6. Toro Rosso 59
7. Racing Point 54
8. Alfa Romeo 35
9. Haas 28
10. Williams 1

Sledujte nás:

FACEBOOK RSS
Booking.com
 
 
 

Nevíte si rady? Zavolejte, rádi poradíme!

+420 222 958 556

Copyright © 2019 Prima Italia. Sídlo: Do Dubče 430, 190 11 Praha 9. Kancelář: Pod pekárnami 10, 190 00 Praha 9 -Vysočany, Czech Republic. Tel.: +420 222 511 548, +420 604 276 000, E-mail: formule1@primaitalia.cz. Fotografie na těchto webových stranách jsou použity s výhradním svolením p. Jiřího Křenka a společnosti Active Pictures s.r.o.