Nová éra formule 1 - se svatozáří k fanouškům.

dne: 22.03.2018

Sexy dívky na startovním roštu a stařičkého šéfa celého seriálu budou muset fanoušci formule 1 oželet. Sezona začíná už v neděli a bude první bez dlouholetého prezidenta Bernieho Ecclestonea a pod novými vlastníky. Místo krásek v minisukních doprovodí závodníky na start děti, o nejprestižnějším motoristickém podniku světa budou rozhodovat američtí byznysmeni ze společnosti Liberty Media. Novinek slibují hodně.

"Tohle je sport, který má šokovat a vyvolávat úžas. My se musíme postarat, aby šokoval zvukem, silou a rychlostí," prohlašuje Chase Carey, který od loňska formuli 1 šéfuje. Závody chce dostat blíž k divákům, podchytit jejich upadající zájem a naservírovat lidem šampionát v atraktivnějším balení. "Akce na dráze musí být lepší," cituje ho britský deník The Times.

S mohutným šedým knírem a dobráckým úsměvem Carey připomíná spravedlivého pistolníka z westernového filmu − a jako takový se i chová. Ecclestonea, který formuli vedl jako diktátor 40 let, chválí, že z původní zábavy pro pár nadšenců vybudoval celosvětovou značku za osm miliard dolarů. Právě tolik za ni před rokem Liberty Media dala. Na druhou stranu ale bez obalu pojmenovává současné slabiny seriálu. Závody ztratily náboj, vozy na dráze krouží bez předjíždění a na stupních vítězů jsou pořád dokola stejné týmy − Mercedes, Ferrari, Red Bull a McLaren. Ubývají proto fanoušci, od roku 2008 sledovanost v televizi spadla z 600 na 400 milionů diváků ročně. Možnosti, jak se na formuli dívat třeba na mobilních telefonech, chybí úplně.

Aby se na okruhy vrátila show, potřebují noví vlastníci vyrovnat síly ve startovním poli a plánují k tomu řadu kroků. Na autech budou letos k vidění jen některé změny, například hlavy jezdců bude chránit mohutný oblouk zvaný svatozář. Zmizí naopak "žraločí ploutve" na krytech motorů. "Co se týče vzhledu, je to změna k horšímu, zvýší se ale bezpečnost," řekl na konci loňské sezony mistr světa Lewis Hamilton. Fanoušky by mělo těšit, že vozy budou o něco hlučnější, tiché hybridní motory se jim moc nezamlouvají. Do budoucna chce seriál získat k Ferrari, Renaultu, Mercedesu a Hondě další dodavatele motorů, mluví se hlavně o značkách Audi a Porsche. Motory mají být rychlejší, hlasitější a levnější.

Nejvíc příznivců má formule 1 v Evropě, dává proto smysl, že právě sem, odkud šampionát krátce po druhé světové válce vzešel, jej noví vlastníci vracejí. Po deseti letech se pojede Velká cena Francie, po roční pauze se bude závodit v Německu. Ve Francii to bude na trati v Castelletu, kterou vybudoval bývalý šéf seriálu Ecclestone jako ukázkový hypermoderní okruh budoucnosti.

Carey má jasnou představu − místo, kde se jede závod, musí celý víkend nabízet show jako americký Super Bowl. "Velké ceny teď vypadají jako pohřbené v minulosti," říká. Formuli by chtěl rozšířit do New Yorku, Miami nebo Las Vegas, to jsou místa, kde je možné showbyznys kolem závodu snadno udělat. Výhledově plánuje až 25 Velkých cen ročně, omezily by se na sobotní kvalifikaci a nedělní závod, zmizely by páteční volné tréninky. Šampionát by se měl stěhovat po světě v kontinentálních blocích. A především − tratě se mají upravit tak, aby bylo možné častěji předjíždět.

To vše je ale potřeba dobře prodat, dostat k fanouškům a přimět je za sledování platit. Právě tady je Carey se svým týmem nejjistější. Formule 1 se proto stěhuje na internet, ačkoliv z televizních obrazovek samozřejmě nezmizí. Přesune se však na placené kanály. "Mladší lidé se na televizi nekoukají, když jim ale nabídnete něco do iPhonu, můžete z nich udělat fanoušky," tvrdí Carey. Kvůli přechodu do on-line prostředí má šampionát od letoška nové logo i grafiku. Na internetu se může rozmáchnout, kromě víkendové Velké ceny bude nabízet zajímavosti každý den. Cílem je zpřístupnit bohatý videoarchiv, při závodě zase třeba umožnit divákovi přepínat libovolně obraz z jednotlivých kamer. "Máme půl miliardy fanoušků po světě, musíme se s nimi spojit," plánuje nový šéf.

Problémy má naopak s některými týmy v šampionátu. Od roku 2020, kdy vyprší současná finanční pravidla, jim chce zavést rozpočtové stropy. Proti tomu se bouří bohaté stáje, Ferrari dokonce v médiích hrozí odchodem ze šampionátu. "Pocházím z USA, většina sportů tam stanovuje limity," připomíná Carey, jak fungují celosvětově sledované zámořské soutěže. Pokud velké týmy jako Ferrari, Mercedes nebo Red Bull nebudou utrácet za techniku a jezdce třikrát více než ty malé, šampionát se vyrovná a bude pro diváky opět zajímavý.

Autor: Vojtěch Scheinost, Foto: Hospodářské noviny

« Zpět

Příští GP se jede:

SAE / V PRODEJI - Abu Dhabi 25/11/18

25.11.2018 14:10

Start za:

[clock1]
Booking.com

                Last minute

              cena 31 890 Kč

  

 

         Letecky s polopenzí  

             cena 13 780 Kč

   

 

 

        K zájezdu či vstupence

              dárkový voucher

     

  

Program GP SAE 2018

Pátek 23. 11.

10:00 - 11:30 1. trénink
14:00 - 15:30 2. trénink


Sobota 24. 11.

11:00 - 12:00 3. trénink
14:00 - 15:00 Kvalifikace


Neděle 25. 11.

14:10 Závod


GP Brazílie 2018

1. Lewis Hamilton Mercedes 25
2. Max Verstappen Red Bull 18
3. Kimi Räikkönen Ferrari 15
4. Daniel Ricciardo Red Bull 12
5. Valtteri Bottas Mercedes 10
6. Sebastian Vettel Ferrari 8
7. Charles Leclerc Sauber 6
8. Romain Grosjean Haas 4
9. Kevin Magnussen Haas 2
10. Sergio Perez Force India 1

Průběžné pořadí jezdců 2018

1. Lewis Hamilton - GBR 383
2. Sebastian Vettel - GER 302
3. Kimi Räikkönen - FIN 251
4. Valtteri Bottas - FIN 237
5. Max Verstappen - NED 234
6. Daniel Ricciardo - AUS 158
7. Nico Hulkenberg - GER 69
8. Sergio Perez - MEX 58
9. Kevin Magnussen - DEN 55
10. Fernando Alonso - ESP 50

Průběžné pořadí týmů 2018

1. Mercedes 620
2. Ferrari 553
3. Red Bull Racing 392
4. Renault 114
5. Haas 90
6. McLaren 62
7. Force India 48
8. Sauber 42
9. Toro Rosso 33
10. Williams 7

Sledujte nás:

FACEBOOK RSS
 
 
 

Nevíte si rady? Zavolejte, rádi poradíme!

+420 222 958 556

Copyright © 2018 Prima Italia. Sídlo: Do Dubče 430, 190 11 Praha 9. Kancelář: Pod pekárnami 10, 190 00 Praha 9 -Vysočany, Czech Republic. Tel.: +420 222 511 548, +420 604 276 000, E-mail: formule1@primaitalia.cz. Fotografie na těchto webových stranách jsou použity s výhradním svolením p. Jiřího Křenka a společnosti Active Pictures s.r.o.